marți, 13 octombrie 2009

Pamantul este plat-scurta recenzie



Am descoperit cartea aceasta groasa si cartonata in mainile fratelui meu si desi subiectul ei-Economie si Societate nu e chiar beletristica buna de citit in metrou totusi m-am agatat de ea…
Am trecut repede peste o introducere ambigua si am intrat in subiect…dupa primele 30 de pagini desi subiectul general era dezvoltarea internetului, maniera simpla, dar bogata in exemple m-a castigat si am ajuns sa citesc in pauza de masa, pe la sedinte etc
Nu va lasati pacaliti, Freidman nu incearca sa desfiinteze geografia ci sa demonstreze o realitate sociala si economica, identificand cauzele schimbarii si propunand si solutii.
Astfel de-a lungul primei parti a cartii Friedman trece in revista cei 10 factori care au dus la aplatizarea pamantului :
-prabusirea zidului Berlinului
-dezvoltarea programelor Open-source
-definirea protocoalelor de comunicatie si standardizarea anumitor limbaje
-uploadingul
-outsourcingul (externalizarea)
-offshoringul
-lanturile de aprovizionare
-insourcingul
-in-formarea (motoare de cautare, encilopedii libere)
-steroizii (adica toate cuvintele noi care s-au incetatenit: wirless, wi-fi…tot ce potenteaza transmiterea de date).
Fiecare factor de aplatizare este o poveste in sine cu cap si coada, si fiecare se leaga de o multime de companii : wipro, infosys, dell, adidas, hp, general electrics, mcdonalds, microsoft,hp,wall mart,jet blue,ups,ibm,rolls-royce,star bucks.

Totusi aceasta nu este decat jumatate de poveste caci asa cum spune si autorul aceste sunt lucruri deja depasite cu care ne-am confruntat…viitorul sta insa convergenta acestora.

Deasemenea ceea ce am apreciat la Friedman este ca realizeaza foarte bine ca aceasta aplatizare va aduce multe lucuri bune doar daca este gestionata corect, insa exista o multime de factori care pot destabiliza echilibrul momentan fragil stabilit in lumea noastra. Spun fragil pentru ca in ultimele 2 mari capitole autorul prezinta in opozitie visul american si noile vise indian si chinez in raport cu toate nemultumirile generate in sanul acestor popoare fie de asigurarile sociale, guvernare etc, fie probleme mai stringente ca saracie, deces, conditii improprii de viata etc.

Incheierea mi se pare foarte pertinenta : « Pamantul nu este si nu poate deveni plat-dar poate deveni mai bun »-Daniel Daianu.

In rezumat…daca vreti sa va apucati sa citit o carte despre lumea in care traim, aceasta e numai buna…si puteti incepe raspunzandu- va la intrebarea : eu cand mi-am dat seama ca pamantul este plat ?

3 comentarii:

  1. Salut,
    Eu am primit cartea despre care vorbesti asa frumos, de la d-na Tincuta Baltag (Fundatia Dinu Patriciu) si si am citit-o acum 1 an. De curand am dat iar de ea, si imi e dor de randurile ei sincere si realiste.
    Frumoasa recenzie! :)

    RăspundețiȘtergere
  2. salut,
    cartea lui Friedman e cu totul captivanta. am citit'o odata si am acum am luat'o de la capat. trebuie insa sa priviti si pe partea cealalta a "baricadei": "Lumea e rotunda" de David M. Smick. Desi am doar 16 ani aceste doua carti sunt cele mai bune citite de mine. realiste si convingatoare amandoua: pe care o alegi?

    RăspundețiȘtergere
  3. Nu am citit "Lumea e rotounda", dar m-ai facut curioasa si o sa o citesc iar apoi am sa pot face o comparatie si sa vad ce varianta imbratisez.

    RăspundețiȘtergere

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.