marți, 16 aprilie 2013

Painea noastra cea de toate zilele


Cat de importanta este painea in viata noastra de zi cu zi nu am de gand sa subliniez aici…au facut-o altii si am spicuit mai jos 4 proverbe din diverse colturi ale lumii si cateva citate pe aceasta tema.
Cine încearcă zece meserii nu-şi câştigă pâinea cu nici una. (proverb indian)
Dumnezeu îţi dă grâul, nu-ţi coace şi pâinea. (proverb austriac)
Pentru drumeţie de o zi bună, ia pâine pentru o lună. (proverb rusesc)
Hoţul începe de la o pâine. (proverb turcesc)

Nu tăia pâinea pe care poţi să o rupi. (Pitagora - Legile morale şi politice)
Când am două pâini, vând una ca să-mi cumpăr o floare; şi sufletul are nevoie de hrană. (Mohamed)
Când oferi prietenie celui care are nevoie de dragoste, este la fel cu a-i da pâine unuia care moare de sete. (Ovidius)
Dacă s-a făcut penicilina din pâine mucegăită, cu siguranţă şi din tine se poate face ceva. Muhammad Ali
Pentru mine una painea in starea ei pura nu are o importanta capitala. Nu mi-ar veni usor sa traiesc fara paine dar nici nu mananc 3 paini pe zi. Totusi in anumite momente, painea face si ea parte din momentele fericite (ale copilariei mele mai ales). Pot sa spun ca simt si acum in gura gustul acela de paine ieftina si foarte afanata, doar scoasa din cuptor si aruncata in sacosa de panza. Painea aburea, sacosa se incalzea si ea si de fiecare data cand o atingeam de pulpa piciorului o simteam fierbinte. Pana sa ajung la semafor, aveam deja un « cultuc » (o bucata) de paine in mana din care muscam cu pofta. Recomandarile mamei cum ca e fierbinte si nu face bine la stomac le ignoram cu totul. Miezul dogorind si indoielnic de bine copt mi se transforma in gura intr-o pasta ce aluneca in jos in stomac. Mai am si alte amintiri cu painea indesata facuta de bunica in casa sau cu colacii moldovenesti ai bunicii ce aveau coca de cozonac. Insa un fan al painii nu am devenit niciodata.

Totusi in jurul meu oamenii sunt fani paine. Si nu vorbesc doar de nemti. Traiesc in Germania si lucrez inconjurata de francezi. Francezii deplang faptul ca nu gasesc aici painea de la ei de acasa. Celebra bagheta e doar o copie nereusita a celei frantuzesti si nici macar brutariile de profil nu se pricep sa o faca cum trebuie.

La cursul de germana profesoara a spus ca atunci cand pleaca din Germania sau atunci cand a locuit mai mult timp in alta tara simtea lipsea…painii. Nu bere, nu carnati, nu varza acra, ci paine. Si daca stau mai bine sa ma gandesc painea de aici e mult mai buna decat mancarea de la cantina bazata pe ingredientele numite mai sus. Atatea varietati, atatea forme, atatea patiserii si brutarii pe toate drumurile care chiar fac produse bune. De la paine cu albus de ou pana la paine cu seminte, (aproape) tot ce iti poti imagina poti gasi in orice brutarie aflata la un colt de strada. In mod cert brutariile sunt mai intalnite decat farmaciile si lumea cumpara si mananca produse de acolo…Carnatul prajit pe gratar in pietele volante e plasat in mijlocul unei chifle, dimineata toate brutariile au sandwichuri in baghete, paini cu seminte, painici negre, pinice cu branza si paini cat roata carului pe care ti le pot felia pe loc daca vrei sa le iei pentru acasa. 

Daca poate alte produse nu sunt la fel de gustoase precum cele din tara, painea din Germania conduce in mod detasat. Si chiar si pe mine m-a vrajit si niste rosii cherry, cu branza, castravete, morcovi-baby si o chifla calda cu seminte sunt o masa de seara ce imi face o reala placere.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.