marți, 11 septembrie 2012

Bio-doar o gaselnita de marketing?

Un comentariu:

Observatie:  Prezenta postare este o opinie personala si neavizata in ceea ce priveste productia si comercializarea alimentelor utilizate ca exemplu.

Un documentar recent mi-a adus in prim-plan un subiect mai vechi despre care vroiam sa scriu atunci cand am venit in Germania: moda produselor bio.
Daca in Romania in marile supermaketuri abia daca exista cat un raft/galantar dedicat acestor produse, in Germania ele se gasesc pe toate drumurile, inclusiv in supermarketurile de discount (Netto, Aldi, sau Lidl). 
Aproape orice aliment de interes major exista si in versiunea bio:
- oua
- legume si fructe
- carne
- lactate.
Mai grav din punctul meu de vedere crescuta cu lapte de la tata vacii, rosii zemoase luate din gradina si branza inchegata facuta de mamaia e ca mie nu toate imi miros a bio.

Sa va explic de ce. 
Dupa cum remarca si Roxana (autoarea unui articol dedicat Vienei) pe lumeamare.ro, preturile produselor Bio din supermarket nu sunt cu mult mai mari decat cele ale produselor normale (se mentiona o diferenta de 15%) desi sa fim seriosi, costurile de productie sunt mult mai mari. Atitudinea din articol era una pozitiva fata de aceasta practica dar mie acest fapt imi declanseaza un semnal de alarma.

Una este sa cresti 1.000 de gaini outoare intr-o ferma, cu concentrate, si una e sa ai 1.000 de gaini care sa creasca in aer liber, cu iarba si cereale (si alea bio). Ganditi-va numai la spatiul care trebuie oferit, la cat muncesti sa strangi gunoiul imprastiat peste tot, sa cultivi iarba si cerealele respective,  sa faci totul ca la carte. In plus dureaza mult mai mult pana cand gainile ajung la maturitate si pot sa produca oua atunci cand cresc in acest mod "traditional". Mie pur si simplu imi este greu sa accept ca tot acest efort inseamna cu doar 15% mai mult din pretul final al oului. Nici chiar 50% mai mult la pretul final nu se justifica.
Acelasi rationament il pot adapta si la carne...sa zicem de porc. Pana nici macar porcul nostru pe care il creasteam in batatura nu era 100% bio caci nu avea un spatiu generos in care sa se plimbe, ci statea cea mai mare parte a timpului la el in cotet.
Ma uitam la niste interviuri pe aceasta tema cu crescatori de animale in ferme locale, ce afirmau ca un ou bio poate ajunge si la 65 de centi bucata (in comparatie un ou non-bio este 11 centi, si unul bio in supermarket cam 20 de centi), iar un kilogram de carne de porc costa dublu fata de  oferta de carne bio din supermarket si poate sa coste chiar de 4 ori mai mult decat kilogramul de carne de porc provenita din fermele "industriale". Normal-pana la urma ajungi la un termen stiintific bine definit- randamentul.

Si acum sa trecem la legume. In supermarketurile de discount din jur gasim cartofi bio si mere bio.
Merele bio sunt doar cu putin mai scumpe decat cele normale.
Cel mai ieftin kilogram de mere bio de pe amazon.de e 2.49 euro.
Un kilogram de mere normale in supermarket costa 2 euro.
Diferenta este de 50 de centi respectiv 25%. Si totusi sunt sceptica si aici pentru ca oricat de bun ar fi soiul pe care il ai, produse natural, ai pierderi destul de mari prin simplul fapt ca nu toate merele (la fel cum nu toti cartofii) au aceeasi dimensiune standard. O parte sunt mici si nu vor intra in procesul de ambalare. 

Cu cartofii insa mi se pare si mai interesant deoarece exista in supermarket cartofi bio, importati din... Egipt.Pai pentru mine una pentru care bio nu inseamna in fond numai ce mananci, ci include tot lantul de productie/prelucrare/transport, dupa ce cartofii astia calatoresc mii de kilometrii si trenurile, camioanele care ii transportau au papat benzina si au emis noxe cat curpinde, raman bio, dar nu si eco-friendly.
In plus stau si ma intreb cat de propice e clima Egiptului pentru creasterea cartofilor si de unde ploaia necesara? La noi in Romania cartoful creste bine in regiunile de deal Asa an invatat la geografie si la biologie. Putin soare,ceva ploaie si iee cartoful mare si frumos. In Egipt nu cred ca ploua nici macar cat ploua la noi. Asa ca ploaie nu, dar apa din irigatii da. Si mi se pare ciudat ca Egiptul o tara cu rezerve de apa limitate in multe parti ale tarii foloseste apa de suprafata sau cea subterana pentru irgiatii...

Pentru mine bio inseamna implicarea preponderenta a producatorilor locali, implementarea unui concept sanatos de slow-food si eliminarea standardizarii. Inseamna oameni platiti decent pentru tot ce inseamna munca campului si nu oameni exploatati pe bani putini sau privati de anumite resurse de prin rang. Inseamna dragoste pentru natura si da presupune cheltuieli mult mai mari din partea cumparatorului pentru ca nu poti pur si simplu reduce pretul alimentelor bio la nesfarsit pastrand o calitate ireprosabila. Exista o limita a costului final. Calitatea si etica au costul lor. Cost pe care eu acum nu mi-l pot permite insa prefer sa aleg produsele normale decat pe cele bio (dar de o provenienta indoielnica) si sa umflu apoi buzunarele oamenilor care spun o minciuna.

Nici nu sustin ca in tarile Europei de Est (si Romania este cazul pe care il cunosc cel mai bine), in pietele locale, de la tarani vei cumpara musai produse bio/organice. Mai ales in marile orase sau la drumul mare nu mai vorbim de tarani ci de comercianti. Foarte multi folosesc produse chimice (uneori deja interzise) pentru a grabi cresterea si maturizarea fructului/legumei si a ajunge cu ea pe piata. Si asta tot o minciuna ea.

Singurul adevar?
Personal vorbind, ceva mai multa siguranta in produsele de sezon de acasa si siguranta 100% in ceea ce cultiva parintii mei si parintii lui Radu la tara.
Iar la aceasta filozofie a cultivarii cu mana ta, se intorc usor usor si vesticii caci in multe zone turistice am vazut mici (sau mai mari) case de vacanta cu o mica gradina de legume. Chiar si in anumite zone ale Berlinului exista parcele de teren relativ mici, pe care sunt ridicate niste casute "batranesti" cu 2 camere si unde oamenii merg si isi ingrijesc mica gradina.

“My own prescription for health is less paperwork and more running barefoot through the grass”  ~Leslie Grimutter
Read More

joi, 6 septembrie 2012

Diversitatea mentalitatii romanesti

Niciun comentariu:

Mentalitatea romaneasca in ceea ce priveste munca in strainatate este extrem de diferita si sincer nu am constientizat asta pana nu m-am lovit de un fotoreportaj excelent, realizat de Petrut Calinescu. Acesta se numeste "Mandrie si beton" si va recomand sa nu va uitati doar la fotografii, ci sa le completati cu povestea.

Pe scurt reportajul se axeaza pe cateva comunitati rurale din zona Oasului. In aceste comunitati cea mai mare parte a oamenilor tineri sunt plecati la munca in strainatate: Spania, Anglia, Franta, SUA. Aparent nu e nimic ciudat in asta, foarte multi tineri cauta experienta unei perioade petrecute in strainatate. Si noi ne numaram printre ei. Si totusi modelul tinerilor care pleaca in strainatate este atat de diferit.
Modelul cu care suntem noi obisnuiti:
Tanar din mediul urban, sau care a studiat intr-un oras mare, pleaca pentru un semestru, un an cu o bursa Erasmus, pentru un master sau mai rar pentru un doctorat. Isi doreste experienta unui invatamant performant, a diversitatii culturale si etnice, cauta modele, repere, vrea sa faca comparatii. Stabileste contacte, incearca sa se afirme prin rezultatele sale bazate pe efortul mental.
Ramane sau revine in Romania, insa experienta strainatatii va cantari in CV.
Nu o duce neaparat pe roze pentru ca bursa asigura doar minimul necesar si cand vrei sa te mai plimbi, sa descoperi lumea, sa mai iesi la o cafea etc, trebuie sa te dramuiesti bine. Dar te poti distra si pe bani putini, mai ales cand esti student, experienta ramanand intensa.
Doar in rare cazuri ajung cu adevarat sa traga linie si sa considere scurta experienta a strainatatii profitabila din punct de vedere finaciar (pe termen scurt),

O alta filozofie de viata am avut ocazia sa deduc din foto-reportajul lui Petrut Calinescu.
Tanarul din mediu rural, fara studii deosebite, pleaca in strainatate. Nu pentru un sementru-doua, pentru un timp indelungat. Nu pleaca la cersit sau la furat, Doamne fereste! Tanarul nostru are un scop bine definit- sa munceasca fizic, mult, cat de mult poate, nu conteaza ce, numai sa vina banii. Sa stranga, sa puna banut langa banut si sa parvina. 
Cum?
Prin a-si ridica o casa mai mare ca a vecinului. Prin a face o nunta mai mare ca a vecinului. Prin a-s cumpara o masina mai puternica decat vecinul. Mandria ca eu am fost mai silitor, mai muncitor, ca eu am! Dispusi sa arunce cu zeci de mii de euro ca sa nu se faca de rusine. Dispusi sa traiasca o luna de poveste si 11 luni de privatiuni. (Un prieten a afirmat odata: "Mai bine o zi vultur decat o viata cioara" (fara legatura la folosirea substantivului in jargon)). Fara deschidere pentru ce se intampla in jur. Ramanand in cercul de conationali sau consateni, o comunitate inchisa in care traiesc dupa obiceiurile de acasa cu palinca si varza murata,

Doua povesti atat de diferite desi exista si asemanari. Doar doua povesti dar mai sunt si altele.
Fiecare poveste este unica dar atentia mi-a ramas agatata de faptul ca traditia, comunitatea, "moda sa zicem" ne influenteaza enorm gandirea facandu-ne sa ne identificam cu niste scopuri ce devin usor usor parte din noi.

A scris si Radu o postare despre "Mandrie si beton" pe blogul sau, dar a privit proiectul mai mult din punctul de vedere al celui ce se gaseste in spatele aparatului de fotografiat.
Read More

miercuri, 8 august 2012

Heimatland

Un comentariu:

Prin nu stiu ce minune, deloc specifica Germaniei, am reusit sa prind ultimul tren spre un curs de germana care a inceput de luni, curs la care raman zilnic uimita de diversitatea culturala a participantilor: Brazilia, Cehia, Chile, Grecia, Italia, Iran,Norvegia,Spania, Portugalia, Romania, Rusia, Suedia.

Precum primele lectii din fiecare an de la scoala si primele teme din manualele de germana se invart inevitabil in jurul unor subiecte tip:
- schimburi culturale
- particularitati ale fiecarei tari etc

Acum a fost la rand Heimatland (sau cu alte cuvinte patria, tara din care venim fiecare). 
Mai tineti minte poeziile din scoala?

La noi sunt codri verzi de brad
Şi câmpuri de mătasă;
La noi atâţia fluturi sunt [...]


[...]

Limba noastra-i o comoara
In adancuri infundata,
Un sirag de piatra rara
Pe mosie revarsata.


Si am avut ca task sa scriem si sa vorbim despre tara fiecaruia dintre noi, folosindu-ne de reprezentari vizuale, auditive, olfactive, gustative. Si nu a fost deloc usor. Nu pentru ca m-as fi impedicat in germana pe care nu o stiu, ci pentru ca nici in romana nu imi veneau prea multe idei pe care sa le exploatez. Sau cel putin nu ma puteam detasa de ceea ce imi lipseste aici in Berlin si eram tentata sa pun in prim-plan ce nu am aici, fara sa analizez daca asta e o varianta finala sau e doar un raspuns influentat de conjunctura de moment.

Pana la urma haideti sa vedem ce inseamna pentru mine Romania, din punct de vedere
- vizual: 
1. in primul rand inseamna diversitate de peisaje. Diferente notabile de la o zona la alta de arhitectura, organizare locala, limbaj: biserici fortificate, biserici maramuresene si Delta Dunarii
2. inseamna natura, flora si fauna salbatica. Inseamna animale domestice lasate libere, ce vin singure acasa dupa pascut.
3. inseamna agricultura de subzistenta//traditionala, insa de regula curata (bio-ul pentru care aici platesti, acolo este cel mai ieftin).
4. inseamna gradini pline de legume si piete colorate, dominate de produse traditionale
           
- auditiv:
1. inseamna forfota Bucurestiului, aflata la pol diametral opus cu pustietatea si linistea din munti.
2. inseamna cateva melodii de muzica populara adevarata si colinde faine.

- gustativ:
1. inseamna telemea de vaca, de oaie, de capra mancata cu rosii coapte si zemoase si lubenite delicioase. Lapte de la tata vacii nefiert, nepasteurizat. Capsuni cu gust.
2. inseamna cozonac proaspat si cald scos din cuptor.

- olfactiv:
1. mirosurile grele din Bucurestiul lovit de caldura si gazele de esapament al caror efect de potentat de canicula.
2. miros de pamant proaspat arat si apoi udat de ploaie
3. miros de brad, cozonac si buntataturi in cuptor

Insa din toata discutia a lipsit de fapt elementul uman. Si cred ca elementul uman este cel mai puternic liant intre oamenii pe care ii aveam in fata si oamenii ramasi acasa, in patria lor. Este oarecum motivul pentru care nimeni nu a spus ca vrea sa ramana aici. Nimeni nu simte cu adevarat ca apartine de Germania sau de Berlin. Iar progresul de integrare se dovedeste la multi ca fiind lung si dificil, alambicat si nu prea usor de acceptat. 
Totusi asa cum scria si prin textul studiat, emigrarea este un bun mod de a descoperi cat de brazilian/ceh/grec/italian/roman/rus esti cu adevarat.
Iar frustrarile noastre cu privire la clasa politica si la economia tarii din care venim sunt de cele mai multe ori  identice sau asemanatoare cu frustrarea profei de germana, cu cele ale pianistei din Grecia sau arhitectei din Spania.

So, pe cei care vreti, nu va invit sa va manifestati frustrarile ci sa incercati in cateva vorbe, folosind reperele vizual, auditiv, olfactiv si gustativ sa va descrieti tara.
Read More

luni, 6 august 2012

Casa din ceai

2 comentarii:

Tot in muzeul Dahlem am mai gasit o incapere interesanta, care adapostea o casa facuta din ceai si construita de Ai Weiwei, un artist chinez, nascut in 1957 in Beijing.

Ceai, orient, detalii lucrate la nesfarsit o sa va ganditi.

Uitati de asta.

Casa cu pricina este simpla, rudimentara in constructie, parca doar o schita sau parca o constructie din cuburi. Dar miroase a "mai lasa-ma sa stau o clipa". Toate tonele acelea de ceai uscat (3.6 tone de Pu’er Tee), presat, comprimat, aranjate in blocuri mici, parfumau atat de suav atmosfera si se potriveau la fix cu muzeul, cu pavilioanele dedicate portelanurilor japoneze sau picturilor din extremul Orient. Ceaiul folosit (un ceai verde inchis la culoare) provine din mai multe regiuni ale Chinei, iar pe vremea Kaiserului a fost importat continuu din Tibet.Mai multe informatii puteti sa gasiti aici (din pacate doar in germana).

La aceasta originala constructie, era asortata si o poezie

Cantecul celor 7 cani de ceai
de Lu-tong

Die erste Schale Tee, sie netzt mir Lippen und Kehle; 
die nächste zerbricht meine Melancholie. 

Die dritte Schale aber sickert mir tief ins Gemüt, 
das verdorrt war von den Worten tausender Bücher. 

Die vierte Schale ruft leichtes Schwitzen hervor, 
befriedet allen Kummer des Lebens und treibt ihn 
zu den Poren hinaus. 

Die fünfte Schale, sie klärt und reinigt mich 
innen und außen. 

Die sechste Schale macht meinen Geist 
dem der Unsterblichen gleich - 

die siebte zu trinken vermag ich nicht - 
und doch erwachsen mir Flügel daraus, 
die mich geläutert tragen im Wind des Lebens.

Intr-o traducere aproximativa ar suna cam asa:

Prima ceasca de ceai imi umezeste buzele si gatul

A doua imi alunga melancolia.

A treia mi se prelinge adanc in sufletul
care era uscat din pricina cuvintelor din miile de carti.

A patra ceasca produce o usoara transpiratie
care iese prin toti porii si 
linistete toate grijile vietii.

A cincea ceasca ma curata si ma purifica
pe interior si pe exterior.

A sasea ceasca imi face sufletul
nemuritor.

Pe a saptea nu sunt capabil sa o beau-
si astfel imi cresc aripi
care ma poarta, asa purificat, in vantul vietii.
Read More

vineri, 3 august 2012

Marul rupt si spiritul Apasilor

2 comentarii:




Sunt sigura ca nu vedeti nicio legatura intre cele 2 imagini si nici titlul nu va inspira prea mult.

Cele 2 imagini sunt de fapt 2 sculpturi realizat de Bob Haozous, opere ce se gasesc la Muzeul Dahlem din Berlin.

Ambele m-au impresionat prin simplitatea reprezentarii, oarecum copilaroasa la aprenta, dar de fapt simbolica. Asa cum aveam sa citesc in descriere, sculptorul a cautat aceasta simplitate pentru a facilita transmiterea mesajului oricui, indiferent de varsta sau de provenienta: With these trees, I wish to make a statement about the destruction of the environment which everyone can understand – regardless whether child and adult, or whether he or she is living in Germany, the U.S., or at the North Pole.” (Cu acest copaci, doream sa reprezint distrugerea mediului intr-un mod pe care sa oricine sa il poata intelege- indiferent daca este copil sau adult, daca traieste in Germania, SUA sau la Polul Nord).

Prima opera se numeste Apfelbaum – Sacred Images” (Mar- Imagini sacre) si este o acuzatie, intr-o forma stilizata fata de cei care distrug mediul natural (vedeti toporisca infipta in dreapta).  Sculptura face parte dintr-o serie tematica care ilustreaza "decaderea" mediului, in diverse stadii. Decadere ce nu este naturala ci evident produsa de oameni. 

A doua opera se numeste simplu "Landscape" (Peisaj) si ilustreaza o figura simbolica din cultura apasilor (care functioneaza in acelasi timp ca aparator cu puteri surpanaturale si ca profesor) si care pluteste linistit deasupra norilor si deasupra lumii contemporane ilustrata de cele 5 masini. Mesajul pe care artistul vrea sa il transmita este acela ca spiritualitatea si cultura contemporana nu se afla intr-un conflict una cu alta, ci sunt capabile sa formeze un tot unitar, asa cum este si aceasta sculptura.

Muzeul Dahlem este un loc minunat...suntem deja la a doua vizita acolo si abia daca am vazut jumate de muzeu. Atunci cand vom termina de explorat nenumaratele lumi dintre cei 4 pereti, cand ne vom sfarsi calatoria prin etnografia si etnologia celor 5 continente, ma voi intoarce si ii voi dedica o postare intreaga.

Read More